Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 1 Arif
Tarikh : 2 May 2013
Masa : 9.10 - 9.40
Tema/tajuk : Mari Bertani
Subtopik : Alatan Berkebun
Bilangan Pelajar : 37 orang
Objektif Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran murid akan dapat :
- Menyatakan nama empat alatan berkebun .
- Menyatakan kegunaan empat alatan berkebun .
- Membina empat ayat tunggal atau ayat majmuk menggunakan nama alatan berkebun .
Pengetahuan sedia ada : Murid mengetahui suasana kebun sayur .
Konsep : Kegiatan pertanian .
Nilai Murni :
- Bekerjasama dalam setiap tugasan yang diberikan
- Menggunakan bahasa yang sopan dalam perbualan
- Mengetahui berusaha bersungguh-sungguh akan membawa kejayaan .
Kemahiran :
- Menjelaskan isi pelajaran
- Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Catatan
|
Set induksi / mencungkil idea (5 minit)
|
Lagu Pak Mamat
|
1 . Guru minta murid mendengar lagu Pak Mamat sambil menyanyikannya .
2 . Mencungkil idea murid dengan menyoal murid mengenai kebun sayur .
|
1 . Murid mendengar lagu dan menyanyi .
2 . Murid memberi respon terhadap soalan yang diberi oleh guru .
|
Teknik : Nyanyian
Contoh : Berikan nama tajuk lagu dan nyatakan nama sayur yang d
ketahui .
|
Perkembangan (10 minit)
|
Video berkebun
- Alat berkebun
|
1 . Guru menayangkan video berkebun dan meminta murid memerhatikannya
.
2 . Guru menyoal murid nama alat yang digunakan untuk berkebun
berpandukan video yang ditayangkan .
3 . Guru menyatakan fokus pembelajaran adalah mengenai alatan
berkebun dan meminta murid menyenaraikan nama alatan lain untuk berkebun .
4 . Guru menerangkan nama alatan berkebun dan kkegunaannya .
5 . Guru meminta murid menamakan alatan berkebun yang dipaparkan oleh
guru .
|
1 . Murid memerhatikan tayangan video secara senyap .
2 . Murid menjawab soalan guru .
3 . Murid menyenaraikan alatan
berkebun yang mereka ketahui .
4 . Murid menyemak jawapan
5 . Murid mendengar soalan dan menjawab soalan yang diajukan oleh
guru .
|
Strategi/ teknik : tayangan video dan menyenaraikan
Nilai murni : Memberi perhatian .
|
Perkembangan 2 (10 minit)
|
Membina ayat
|
1 . Guru menerangkan contoh ayat bagi setiap alatan berkebun dengan
menayangkan slaid powerpoint .
2 . Guru meminta murid membina ayat dalam kumpulan .
3 . Guru meminta murid membentangkan hasil perbincangan dalam kelas .
4 . Guru membetulkan ayat , menyemak hasil pembentangan murid .
|
1 . Murid mendengar penerangan guru .
2 . Murid membentuk kumpulan dan menjalankan perbincangan .
3 . Membentangkan hasil perbincangan .
4 . mendengar ulasan guru dan membetulkan jawapan jika salah .
|
Strategi : Penerangan dan perbincangan dalam kumpulan .
|
Penutup (5 minit)
|
Rumusan , nyanyian dan latihan .
|
1 . Guru menerangkan alatan berkebun bagi memudahkan kerja bercucuk
tanam sambil menyoal murid menegenainya . Guru juga menerangkan alatan
berkebun adalah tajam dan perlu berhati-hati jika menggunakannya .
2 . Guru mengedarkan lembaran kerja dan meminta murid menyiapkannya
di rumah .
3 . Guru memainkan lagu Pak Mamat bagi menutup sesi P&P .
|
1 . Murid mendengar penerangan guru .
2 . Murid mengambil lembaran kerja dan menyiapkan tugasan .
3 . Murid menyanyikan lagu Pak Mamat ada kebun .
|
Strategi : Penerangan dan ulasan mengenai nama kegunaan alat berkebun
. Latihan sebagai kerja rumah .
|
No comments:
Post a Comment